De fietsen

Het dateren van Mustang-fietsen

framenummer_kleinHet is niet altijd makkelijk te bepalen hoe oud een Mustang-fiets is. Door veel fietsen te bestuderen, krijgen we inmiddels een steeds beter beeld van de kenmerken door de jaren heen. We leren nog steeds nieuwe dingen, dus deze pagina wordt geregeld aangevuld of verbeterd.

Framenummers

In tegenstelling tot veel andere fietsenmerken, is de framenummering volledig ongeschikt voor het bepalen van de leeftijd van een Mustang-fiets. Mustang heeft geen degelijke framenummer-registratie bijgehouden. Bovendien staat overduidelijk vast dat de volgorde niet bepaald netjes oplopend was. In de virtuele fietsenschuur vindt u een flink aantal Mustang-fietsen, met bouwjaar en framenummer, en daar is dit ook duidelijk terug te zien. Bij sommige fietsen ontbreekt zelfs de de nummering.

octrooifiets6_klein.jpg

Kenmerkende achterpad

De voor Mustang zo kenmerkende achterpad (zie foto), werd gemaakt van ca. 1936 tot halverwege de jaren '50. Deze fietsen werden Octrooifietsen genoemd. In deze periode bouwde Mustang overigens ook fietsen zonder deze achterpad. Houd er rekening mee dat de fabriek tijdens de tweede wereldoorlog een periode gesloten is geweest.

Voor- en achternaven

Is de originele achternaaf nog aanwezig? Dat kan helpen; op veel naven staat namelijk een code of een jaartal. Op de website Rijiwiel.net staat precies uitgelegd waar je naar moet zoeken.

Transfers

nederlandsfabrikaat1drieluik1voorvorktransfer rood1pijlen

Mustang heeft diverse verschillende transfers gebruikt. Als ik naar de fietsen in mijn database kijk, kom ik tot ca. 1950 een 'Nederlands Fabrikaat' (of soms 'Je Maintiendrai') transfer tegen op de staande buis. Op de fietsen vanaf begin jaren '50 zit het 'driewapen-transfer' op die plek: drie schildjes boven elkaar. Dit transfer is tot de sluiting in 1985 gebruikt. Het 'rode rondje met Mustang-paard' kom ik ook voor het eerst begin jaren '50 tegen - op de voorvork. Op een fiets uit 1949 staat nog een Drents wapen op deze plek. De witte strepen/pijlen kom ik voor het eerst op een fiets uit 1969 tegen. Ook deze strepen zijn tot het einde gebruikt, in combinatie met vrijwel alle transfers, zowel op het frame als op de voorvork.

Snephaak

snephaak_klein.jpgHeeft de fiets een lamphaak (snephaak) die aan de stuurpen is vastgelast? Mustang ontwierp deze lamphaak waarschijnlijk al eind jaren '30, als eerste Nederlandse fabrikant. De enige fiets waarop we de lamp hebben aangetroffen, dateert echter van 1954. Het is niet duidelijk tot wanneer ze precies werden gebruikt.

Uitsparingen in lugs

Bij sommige Mustang-fietsen werden lugs met (beschilderde) uitsparingen gebruikt (zie foto). In de fietsenschuur staat slechts één exemplaar met deze opvallende lugs: een damesfiets uit 1949. Oud-eigenaren Henk en Harry de Geeter, beiden vanaf eind jaren '50 werkzaam in de fabriek, lug_klein.jpgkunnen zich niet herinneren dat die lugs in 'hun' tijd nog werden gebruikt. Heeft u een Mustang-fiets met lugs met uitsparingen, dan is deze dus vermoedelijk van (ruim) vóór 1960.

Plaats van de fietspomp

Rond 1975 kreeg de fietspomp op de sport/stadsfietsen een andere plek op de fiets. Tot die tijd zat de pomp op de schuine buis bevestigd, lnu werd het de staande buis. Hierdoor bleven de berijders niet meer met de broekspijpen aan de bevestigingspuntjes haken.

Spieloos crakstel

In de tweede helft van de jaren '70 ging Mustang over op het gebruik van spieloze crankstellen. Het exacte jaar is niet bekend.