De fietsen

Mustang Octrooifiets

octrooifiets2_kleinVan ca. 1936 tot achter in de jaren '50 maakte Mustang de Octrooifiets. Kenmerkend was de de achterpad (hierop was octrooi aangevraagd, vandaar de naam Octrooifiets) en de bijbehorende spatbordstang/bumper. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

De jonge mede-vennoot Roelf de Geeter was verantwoordelijk voor de innovaties. De fiets werd in verschillende uitvoeringen gemaakt en is in ongetwijfeld nog veel meer variaties geleverd. Bij Mustang was altijd alles mogelijk, de klant kreeg de fiets precies zoals hij hem zelf wilde hebben.

 

octrooiachterpad_klein.gifAchterpad

De achterpad was zo gevormd dat de speciale spatbordstang erin gestoken werd en met een klemschroef vastgezet kon worden. Dit gaf een stijf en degelijk achterframe, zelfs zo stijf dat het bij het wisselen van de achterband niet mogelijk was om de vork uit elkaar te trekken. In plaats daarvan moest het achterwiel gedemonteerd worden. De eigenlijke bedoeling van deze constructie was echter een andere. In deze periode hielden de betere rijwielfabrieken in Nederland zich bezig met de vraag hoe de kwetsbare verlichtingskabel binnen door het frame naar het achterlicht geleid kon worden (in 1938 werd het achterlicht verplicht). De kabel liep onzichtbaar door de liggende achtervork en de holle spatbordstang en kwam uiteindelijk bij het achterlicht te voorschijn. De spatbordstang, die op de achterpad kwam, was verlengd zodat deze buiten het spatbord uitstak en een bumper ter bescherming van de achterkant vormde.

Mustang vroeg in 1936 op deze achterpad octrooi aan op naam van Tiem de Geeter, die toen de leiding over de framebouwerij had. Het octrooi werd bijna 3 jaar later, in 1939, verleend. Hier staat de uitgebreide toelichting.

prijscourant1939_klein.jpg

 


In de fietsenschuur 

De virtuele fietsenschuur is goed gevuld met Octrooifietsen!

Heeft u ook een Mustang (Octrooi)? Ik voeg 'm graag toe aan de fietsenschuur.