De fietsen

Mustang met hulpmotor

Populair: fiets met hulpmotor

Rex8_klein.jpgNa de tweede wereldoorlog, won de fiets met hulpmotor sterk aan populariteit. Mustang speelde in op deze trend en kocht hulpmotoren met snaaraandrijving van Rex uit München. De hulpmotoren van Rex waren eigenlijk bedoeld om aan het stuur te bevestigen en met een aandrijfriem te verbinden aan het voorwiel, zo zien we dat ook bij andere fietsenmerken terug. De immer innovatieve Roelf de Geeter ontwikkelde een verzwaard frame. De motor kwam onder het frame te hangen dreef met een snaar het achterwiel aan. Dit gaf de fiets een moderner uiterlijk.

De fietsen hadden een benzinetank van 2 liter. De Rex-motor had een cylinderinhoud van 40cc, wellicht zijn er ook Mustang-fietsen met 50cc motor gemaakt. De motor was te bedienen met een koppeling aan het stuur. Het voorwiel had een trommelrem, het achterwiel een terugtraprem. Rex6_klein.jpgOp de bovenste foto is de snaaraandrijving goed te zien. Mustang kocht de Rex-motoren bij Gremi Groninger Motoren Import, de latere importeur van Lada.

rex50_kleinDe zwart-witfoto is gemaakt in de jaren '50 zelf. De Mustang Rex op de foto is duidelijk een andere uitvoering dan op de kleurenfoto's. De kinderen op de foto zijn Henk de Geeter (die later eigenaar/directeur
zou worden) en zijn nichtje Lenie Bakker.

Met dank aan Fred Vos voor de kleurenfoto's


folderrex_klein.jpgReclamefolder

Dit is een verkoopfolder die Mustang had gemaakt voor de fiets met hulpmotor (even klikken voor vergroting). De fiets met hulpmotor is slechts enkele jaren in productie geweest; waarschijnlijk zijn er enkele honderden exemplaren van gemaakt.

 

 

In de fietsenschuur

Ondanks het beperkte aantal dat is gemaakt, zijn er diverse van deze fietsen 'bewaard' gebeleven. Vier (waarvan vermoedelijk twee prototypen) zijn te bewonderen in de virtuele fietsenschuur.